sunnuntai 19. helmikuuta 2017

Leuven 4. The one where I am a blonde


Goedemiddag!

Maisema keskiaikaisesta kaupungista

Kävellessäni Leuvenin kapeita katuja kuuntelin vastikää  yhtä suosikkipodcasteistani, You Must Remember Thisiä. YMRT kertoo jakso kerrallaan erilaisia tarinoita 1900-luvun Hollywoodista. Kuuntelin auringon paistaessa ja lintujen laulaessa jakson Jean Harlowsta, joka koki traagisen loppunsa 26-vuotiaana, lähes uransa huipulla. Jos Jean Harlow on jostain tunnettu niin hänen platinanvaaleista hiuksistaan, tavaramerkistä, josta hän ei koskaan päässyt eroon ja josta hänet yhä tunnetaan. En ole ikinä samaistunut Hollywoodin kultakutrisiin tähtösiin, mutta jostain syystä Jean Harlown lyhyt elämänkerta jäi pyörimään mieleeni. Minulla ja hänellä ei ole oikeastaan mitään yhteistä. Paitsi ehkä se vaalea tukka.

Minä olen ollut vaaleahiuksinen kutakuinkin koko ikäni, vaihtelevalla vaaleusasteella. Oikiksessa meitä vaaleatukkaisia nuoria naisia on kaksitoista tusinassa, joten hiustenväri ei ole mitenkään ollut osa identiteettiäni. Yhtä hyvin voisin rakentaa minuuteni iPhonen ympärille. En ole kiinnittänyt juuri lainkaan huomiota hiuksiini, en itse mieti muiden ihmisten hiustenvärejä enkä usko muiden suomalaisten pohtineen sen kummemmin minun tukkaani. Ja siksi viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet hyvin erilaisia.

Olen tutustunut suureen joukkoon mahtavia ihmisiä eri puolelta maailmaa. Kansallisuus tulee yleensä esille heti toisessa vaihdetussa lauseessa, ja hyvin usein vastauksena suomalaisuuteni saan ”ah yes, the hair!” tai ”Finnish blonde, of course”. Minulta on udeltu, onko tämä hiusteni oikea väri (yhtä oikea kuin Jean Harlowlla), ovatko kaikki perheessäni vaaleatukkaisia (riippuu, missä valossa katsoo), ovatko kaikki suomalaiset blondeja (kyllä, tummatukkaiset lapset heitetään kolmivuotiaina jokeen) jne. Mutta hei, nämä ovat ensimmäisiä viikkoja Leuvenissa, ja vaaleat hiukset kuuluvat pohjoismaalaiseen stereotypiaan. Sitä on helppo kommentoida ja yrittää jatkaa keskustelua. Varmasti samaa tehtäisiin punatukkaisille irlantilaisille (niin punapäiden kuin irlantilaisten vähäinen määrä Leuvenissa vaikeuttaa tämän teorian empiiristä testaamista, mutta olettamukseni on vahva). Aluksi en siis juuri ajatellut asiaa.

Mutta sittemmin hiusteni väri on alkanut tulla esille muuallakin, tilanteissa, joissa se on ollut täysin irrelevantti. Olin ostamassa mittalusikoita, ja kaupan kassa jutustelun lomassa alkoi puhua vaaleista hiuksistani (ja sitten kutsui itsensä luokseni leipomaan brownieita, kuinkas muuten). Kadulla itselleni tuntematon, ymmärtääkseni selvin päin ollut mies toivotti minulle ”Goedenavond blondine” – aivan odottamatta. Viimeistään kolmensadan oikisopiskelijan massaluennolla huomasin, että ympärilläni ei ollutkaan blondien naisten merta kuten Helsingissä. En tietenkään ole yksin vaaleine hiuksineni, mutta ensimmäistä kertaa olen luokkahuoneen vähemmistössä hiusteni kanssa.

Kuva joko minusta tai Jean Harlowsta (I can never tell)
Onko tämä tärkeää? Ei millään tavalla. Mutta samalla tapaa kuin Jean Harlow, muut tuntuvat määrittävän minut täällä vaaleatukkaisuuteni kautta, ja pikkuhiljaa minä itsekin näen sen olevan välttämätön osa minua. Paluu Helsinkiin ”omieni luo” viiden kuukauden kuluttua tulee varmasti tekemään hyvää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti