torstai 6. huhtikuuta 2017

Leuven 12. The one where I have problems with Brussels

Tämä kirjoitus on ollut pitkään suunnitteilla. Olen tehnyt muutamia vierailuja Brysseliin vaihtokevääni aikana. Lyhimmillään olen viihtynyt Brysselissä kerralla pari tuntia ja pisimmillään olen viettänyt siellä aikaa muutaman päivän. On siis aika kirjoittaa, miksi olen pitänyt kaikista vierailemistani Belgian kaupungeista vähiten Brysselistä.

Kaikki tietävät, että minä todella pidän isoista kaupungeista. Hongkongilla on ikuisesti paikka sydämessäni. Pariisista en lakkaa puhumasta, vaikka olen vieraillut siellä vain kahdesti ja molemmilla kerroilla olen käynyt läpi samat nähtävyydet, kovassa kiireessä. Roomasta minulla on vähän ristiriitaiset tunteet. Mutta Bryssel. Miksi en pidä Brysselistä? Ensimmäisellä vierailullani maaliskuussa aamupäivällä sää oli ollut mitä mainioin. Olimme kärsineet pitkästä sadeputkesta ja auringonsäteiden osuessa pitkästä aikaa Leuveniin en olisi voinut olla tyytyväisempi. Päälle siis hame ja kevyt kauluspaita eikä mikään voi mennä enää pieleen! Väärin. Totta kai. Brysselissä sataa suunnilleen 200 päivää vuodesta. Kun saavuin ystävieni kanssa Brysseliin, aamuinen aurinko oli saanut väistyä. Tilalla oli Belgiassa tutuksi tullut kylmä viima ja sade, kuinkas muuten. Lukija voisi väittää, että on epäreilua syyttää Brysseliä huonosta säästä, varsinkin kun sää kaikkialla Belgiassa on aina huono. Minua on turha vakuuttaa rationaalisilla kommenteilla. Brysselin huono sää on ehdottomasti Brysselin vika.

Vintage Market
Ensimmäisellä visiitillä olin tuttuun tapaani hyvin kylmissäni koko ajan. Lämpöä toivat surkea kahvila llähellä Grote Marktia, sen vieressä oleva sarjakuvakauppa, lelukauppa, aarteita pullollaan oleva Vintage Market sekä tietysti EU, Parlamentariumin muodossa. Viimeisimmässä ehdimme viettää aikaa ehkä puolisen tuntia, mutta sain siitä silti riittävästi irti.

Kun toisen kerran vierailin Brysselissä, seuranani oli vaihtarikavereiden sijaan isäni ja toinen veljistäni. Maaliskuun puolivälissä sää oli ehkä hieman parempi – ei tarvetta sateenvarjolle, mutta olin pahasti univelkainen (toinen toistuva teema Bryssel-vierailuissani…) ja tästä syystä en ehkä niin hyvää seuraa.  Tällä vierailulla draaman astetta nosti myös se, että internetini lopetti toimintansa jo hieman ennen kuin saavuin Brysseliin. En tiennyt tästä ennen kuin huomasin, että viestini eivät menneet eteenpäin, Google Maps ei toiminut ja en saanut googletettua Brysselin asukaslukua (ihan vain varmuuden vuoksi. Milloin tahansa joku voi tulla kysymään sitä keskellä katua!). Tahtoisin tästä esittää erityisen kiitoksen ensinnäkin omalle havainnointikyvylleni sekä toiseksi Coenille, hänen huonosti toimivalle puhelimelle sekä Pizza Hutille. Minulla ei nimittäin ollut mitään tietoa isäni ja veljeni hotellin sijainnista. Tai osoitteesta for that matter. Minä kuitenkin muistin nähneeni hotellin surkean kahvilan ovelta edellisellä vierailullani. Tiesin, että surkea kahvila oli lähellä Grote Marktia. Mikä ei ollut tiedossani oli se, miten Grote Marktille päästään. Tässä avukseni tuli opastekyltit. Lähes kaikkialla Belgiassa opastukset ovat vajavaiset tai olemattomat, mutta tällä kertaa sain yllättyä positiivisesti. Löysin perille aukiolle ja ilman sen suurempia eksymisiä myös hotellin luo. Ongelma numero kaksi oli saada tieto saapumisestani minua odottavalle kaksikolle. Tässä avukseni tuli Coen. Hän oli kärsinyt samankaltaisesta ongelmasta – netittömästä puhelimesta – kun edellisen kerran olimme vierailleet Brysselissä. Hän oli maininnut käyttäneensä Pizza Hutin ilmaista wifiä ja halleluja, hotellin vieressä oli kuin olikin Pizza Hut. Yhteys perheeseen saatiin ja matka kohti aamupalaa alkoi.

Menimme nauttimaan aamiaistamme Peck 47 –nimiseen kahvilaan. Minä otin acai bowlin ja soijalaten kun taas seurueeni päätyi eggs benedicteihin ja cappuchinoihin. Palvelu oli aika hidasta, mutta ruoka hyvää ja yllättävän täyttävää. Hipsteri-kahvilaksi paikan sijainti on erittäin keskeinen, lähellä pahimpia turistinähtävyyksiä. Perjantai-aamuna saimme ongelmitta istumapaikan, mutta meidän jälkeemme saapuvilla oli hieman odottelemista.

Ensimmäiseksi lähdimme taivaltamaan kohti EU-aluetta. Parlamentariumissa otimme yhteiskuvan (olkaa hyvä vain, for your viewing pleasure). Olin yllättynyt että kuvan ottaminen onnistui, sillä ryhmäkuva edelliseltä vierailultani ei ollut suostunut lähtemään useista yrityksistä huolimatta. Tällä kertaa kiersimme Parlamentariumin huolella. En ole ihan varma, kenelle Parlamentarium on tarkoitettu. On kuin sen tekijät olisivat todella halunneet tehdä siitä oppimiskeskuksen nuorille ja lapsille, mutta koska EU on vain niin tylsä, mainio tavoite ei ole onnistunut. Aikuiselle kaikki tieto oli jo itsestään selvää (okei, aikuiselle, joka on lukenut EU-oikeutta intensiivisesti viimeiset kaksi kuukautta) mutta lapselle tai nuorelle monet asioista olivat melko puuduttavasti selitetty. Eniten iloa sain, kuten jo aikaisemmalla kerralla, pyöreästä salista, jossa näytettiin video EU:n parlamentin toiminnasta. Kuva heijastui kaikille seinille ja ääni kulki esiintyjien mukana. Brexitin ollessa oven takana mietin, korvataanko video uudella videolla – nykyiset esiintyjät kun ovat selväsanaisia brittejä. Suosikkihetkeni vierailultani oli, kun löysin kierroksen lopuksi wifin ja pääsin lukemaan 148 viestiä, jotka olin saanut internetini ollessa poikki. Uskon totta kai, että tämä oli myös isäni ja veljeni suosikkihetki, vihdoin viimein olin hiljaa.

Much wow. So cool.
Bryssel-vierailuun kuuluu totta kai Manneken pis patsaan näkeminen. Siinä missä Mona Lisan kohtaaminen Louvressa on monelle pettymys niin tämän pikkiriikkisen patsaan näjeminen herätti minussa aivan samanlaisia tunteita. Miksi se on niin kuuluisa? Miksi sen ympärillä parveilee niin paljon turisteja? Ja miksi joka kerta kun näen patsaan sillä on vaatteet päällä? Kuka käy pukemassa sen? Niin paljon kysymyksiä, niin vähän vastauksia. Voisin luonnollisesti selvittää asian samalla tapaa kuin pyrin selvittämään Brysselin asukasluvun. Sitä myönnytystä en pienelle patsaalle kuitenkaan suo. Ignorance is bliss.
Maisema Waffle Factorystä

Patsaan tuijottelun jälkeen oli vohvelien vuoro. Monet olivat Internetissä hehkuttaneet Waffle Factoryn vohveleita, joten näiden kuuluisien vohvelien perässä taivalsimme muutaman askeleen kohti Grote Marktia. Minä otin ensin brysselin vohvelin nutellalla, mutta sen koon huomatessani tein vaihtokaupat veljeni kanssa ja sain tilalle Liegeläisen vohvelin nutellalla. Minun vohvelini pohja oli palanut, mutta kun menin valittamaan asiasta, sain kuulla sen olevan vain sokeria ja kuuluvan siihen. Olin elämäni aikana syönyt tuota vohvelia ennen kaksi liegeläistä vohvelia ja kummankaan pohja ei ollut palanut. En siis suosittelisi Waffle Factoryä.

Tämän jälkeen minun piti löytää itselleni vaatteita sunnuntain Harry Potter cantusta varten. Olisin halunnut perheenjäseneni mukaan, mutta he päättivät lähteä hotellille. Kuulin myöhemmin, että he menivät jälkikäteen shoppailemaan ilman minua. Nuo petturit!

Cake for breakfast!

Kolmas todellinen vierailuni (en laske muutamaa nopeaa parin tunnin pistäytymistä oikeaksi vierailuksi) alkoi jälleen pahasti univelkaisena, kuten edellisestä kirjoituksestani selviää. Tunnin yöunista huolimatta olin huomattavasti vastaanottavaisempi Brysseliä kohtaan kuin edellisillä kerroilla. Sää oli paljon parempi ja kohtasin suoranaista auringonpaistetta. Tällä kertaa tarkoituksenani oli viipyä pidempään äitini kanssa, joten ensitöikseni jätin matkalaukkuni Hiltoniin, aivan vastapäätä Brussels Centralia. Kello oli jo kymmenen ja meillä oli nälkä, joten lähdimme laskeutumaan kohti keskustan shoppailualueita. Minun paikallistuntemukseni Brysselissä on hyvin rajoittunut, joten menimme aamupalalle Peck 47. Jonotuksen jälkeen tilasimme molemmat aamupalaksi kakkua, minä vegaanista banaanisuklaakakkua ja äitini juustokakkua. Kuka sanoo, ettei kakkua voisi syödä aamiaiseksi?

Ruokailun jälkeen alkoi shoppailu. Kiersimme Rue Neuven liikkeitä läpi muutaman tunnin ajan, ja mukaan tarttui vaikka mitä. Primark oli yhtä kaoottinen kuin aina, mutta ainakin sen kassat toimivat tehokkaasti. New Lookista löysin itselleni sadetakin. Vihdoinkin! Nyt ehkä selviän lopusta ajastani Belgiassa.

Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me. Vein kivuissaan olevan äiti-parkani vohveleille Waffle Houseen. Tiedän. Enkö oppinut jo kerrasta? Minä tahdoin tarjota hänelle vohveleita paikassa, jossa voi istua alas. Raahasin nilkuttavan ja kärsivä äitini siis maistamaan tätä legendaarista belgialaista herkkua. Jonotimme to-del-la pitkään. Jono ei edes ollut suunnaton, mutta vain yksi henkilö oli paistamassa vohveleita ja toinen oli puhelin kädessä puoli-piilossa kassan takana. Näimme myös kaksi muuta henkilökunnan jäsentä, jotka katosivat nopeasti ulos. Puolen tunnin odottelun jälkeen saimme vihdoin tehtyä tilauksemme. Meidän jälkeemme otettiin vastaan enää yksi tilaus kun kassapoika ilmoitti paikan menevän kiinni, ja että vain tilauksen tehneet saisivat vohvelinsa. Kuulemma tilauksia oli liikaa. Vaivoin estin silmien pyöräytyksen. Vohvelini ei tällä kertaa ollut aivan yhtä palanut, mutta ei se mitään erityistä vaikutusta tehnyt. Päinvastoin, vohvelikiintiöni keväältä taitaa olla nyt täynnä.

Illalla menimme vielä syömään Pasta Divinaan. Tätä paikkaa voin hyvällä omalla tunnolla suositella muillekin matkaajille. Palvelu oli todella ripeää, paikka oli siisti ja pasta herkullista. Hintatasokaan ei ollut paha. Ravintola oli lähinnä turistien suosiossa, mutta se ei välttämättä tee paikasta huonoa.

Seuraavana päivänä oli aika kokea Bryssel hieman eri vinkkelistä. Koska jalkapuoliäitini (ole hyvä äiti!) ei voinut kävellä juuri mihinkään, nappasimme allemme hop on –hop off –bussin. Kiersimme siis kaikki tärkeimmät nähtävyydet ulkoapäin. Olimme yläkerroksessa, joten sieltä ei pahemmin astuttu alas pysäkeillä. Yläilmoista katsottuna Bryssel vaikutti paljon siedettävämmältä kuin yleensä ja minä aloin melkein pitää paikasta! Ehkä minun Bryssel-ongelmani liittyy vain kolkkoon ja teolliseen EU-alueeseen ja turistirysiin. Ei. En ole valmis antamaan näin paljon myönnytyksiä Brysselille kerralla. Mutta avoimen vihamielisyyden sijaan aloin tuntea lähinnä pientä epämukavuutta, ja onhan sekin jo jotain. Kuten äidille sanoin, ehkä viihtyisin paremmin Ixellesin alueella.

Maisema huoneen ikkunasta
Koska yövyimme aivan rautatieaseman vieressä, saatoimme seurata aseistautuneita sotilaita päivittäin. Samalla tapaa kuin Pariisissa, aseistautuneet sotilaat eivät luo minulle turvallisuuden tunnetta vaan päinvastoin heidän läsnäolonsa muistuttaa minua jatkuvasta vaarasta. Brysselin iskusta on vasta vähän yli vuosi ja Antwerpenissä tapahtuneesta iskuyrityksestä vain muutamia viikkoja. Keskustelin aiheesta arubalaisen tytön ja saksalaisen pojan kanssa ennen International Public Lawn luentoa. Oli mielenkiintoista kuulla heidän näkemyksiään asiasta. Arubalainen tyttö koki olonsa turvallisemmaksi, sillä he välittävät viestiä, että on turha edes yrittää iskua, armeija on valmiudessa. Saksalainen poika taas kertoi tuntevansa olonsa turvattomaksi, kun armeijalle sotketaan poliisille kuuluvaa valtaa.
Would you trust this woman? I wouldn't

Kaikesta huolimatta tahtoisin todeta kaikille Belgian-matkaa suunnitteleville, että Brugge ja Antwerpen ovat myös mainioita vaihtoehtoja Brysselin sijaan. Antwerpenistä en ole tänne juuri kirjoittanutkaan, mutta sen hetki tulee piakkoin. Verrattuna Brysseliin Antwerpenissä on ainakin paremmat ostosmahdollisuudet sekä eläintarha aivan rautatieaseman vieressä. Brugge sen sijaan on suloinen ja satumainen paikka, jossa on varmasti paljon nähtävää ja paljon vähemmän mäkistä maastoa. Mainittakoon kuitenkin, että Brugge on parhaimmillaan hyvällä säällä, sillä niin paljon sen kauneudesta on koettavissa ulkoilmassa.